Lad det være sagt med det samme. Porsche 924 er ikke nogen 911 og du skal nok passe på med i hvilke kredse du viser bilen frem. For de fleste der kender lidt til Porsche er enige om at 924 ikke er en “rigtig” Porsche.  Du vil komme til at høre en del negative kommentarer om bilen du troede du kunne blære dig med. Men der er alligevel et par gode grunde til at en 924 kunne være en sjov bil at kigge nærmere på.

Porsche 924 startede sit liv med navnet Project 425 som skulle være en sports Coupe for Volkswagen. Det er her vi skal finde grunden til at de fleste ikke mener det er en rigtig Porsche. Men selvom bilen var tiltænkt et VW logo så var det stadig Porsche, der stod bag designet af bilen. Bilen fik en 2.0 liters motor på 4 cylindre og 4 trins gearkasse som begge blev brugt i bla. Audi 100. Gearkassen blev modificeret så bilen fik baghjulstræk.

Da oliekrisen brød ud i starten af 70’erne droppede VW projektet fordi produktionsprisen simpelthen blev for dyr. De erstattede den i stedet med den meget billigere Scirocco. Da Porsche så stod og skulle bruge en afløser for 914 overtog de projektet og Porsche 924 blev dermed lanceret i 1976.

Bilens 2.0 liters Audi motor leverede kun 125 hk og selv Porsche mente, at det var en anelse for lidt til en sportsvogn. For allerede i 1978 kom en model hvor der blev sat en turbo på, så ydelsen kom op på 170 hk. I 1984 stoppede VW med at producere den 2.0 liters Audi motor og dermed måtte Porsche finde på noget andet. Det resulterede i 924S med en neddroslet 2.5 liters række motor med 4 cylindre fra 944 modellen, som leverede 150 hk.

Der er bred enighed om at 924 har fantastiske køreegenskaber og var på mange måder starten på en ny tid for Porsche. Det var første gang de lavede en bil hvor man så en rækkemotor som ovenikøbet lå foran, og ydermere var vandkølet.  Den konfiguration blev viderført sammen med designet i den meget roste og succesfulde 944. Det var første gang man så en Porsche med automatgear som den dag i dag er meget populær, specielt på det amerikanske markede.

Selvom de fleste Porsche kendere vil fortælle dig at en 924 ikke er en rigtig Porsche. Så vil jeg nu stadig mene at bilen har sin ret til at bære et Porsche logo. Bilen er designet af Porsche og selvom motoren grundliggende er en Audi motor, så er cylinderhovedet også designet af Porsche. Får du fat i en 924S med en 2.5 liters Porsche motor er der ikke ret meget indflydelse tilbage fra hverken VW eller Audi. En 924 er i min verden stadig en rigtig Porsche.

I dag skriver vi år 2015 og det er således 38 år siden 924 blev lanceret. Det er interessant fordi bilen kan fåes som veteran og dermed ufattelig billig at have stående . Grundet bilens lidt dårlige ry, er priserne i Danmark helt i bund. De kan fåes ganske flotte helt ned til 25.000kr. Langt de fleste mennesker kan ikke kende forskel på en 924 eller en 944 og tror at en klassisk Porsche må koste mange penge. Så er du ude på at imponere med en Porschenøgle i baren eller har du lyst til at mærke lidt af magien og historien bag en Porsche for få penge. Så kunne en 924 godt være et sted at starte.

Comments

comments