Selvom jeg må indrømmet at jeg mest er til tyske biler, så har jeg altid haft en ting eller to for en rødhåret. Der er simpelthen bare en helt speciel historie omkring Ferrari som man virkelig mærker når man sætter sig i sædet foran den stejlende hingst. Det er 40 år siden at Ferrari lavede deres første V8 model kaldet 308 GTB, som nok er den Ferrari der er billigst at få fat på. Nu kommer der en ny V8 kaldet Ferrari 488 GTB hvor racererfaringen fra både Formel 1 og LeMans er taget i brug.

Ferrari-488-GTB_6

For 10 år siden lancerede Ferrari deres FXX som i bund og grund er en prototype som Ferrari har brugt til at udvikle deres elektroniske systemer. Erfaringerne igennem XX-programmet har været med til at sætte sit præg på Ferrari 488 GTB.

SSC2 (Side Slip Angle Control version 2) hjælper dig med at powerslide uden at miste kontrollen. Systemet er integrereret med traction control og elektronisk differentiale. Med aktiv aerodynamik og dobbelt frontspoiler har Ferrari formået at nedsætte vindmodstanden men samtidig øge downforcen med 50%.

Ferrari-488-GTB

Ferrari 488 GTB har en 3.902 ccm V8 med biturbo, der yder hele 670 hk ved 8.000 o/m. Du får det maksimale drejningsmoment ved 2.000 o/m og med en topfart på hele 330 km/t kører en 488 GTB fra 0 – 200 på kun 8,3 sekunder. For at sikre en progressiv og jævn fordeling af kræfterne har Ferrari givet bilen en dobbeltkoblings gearkasse med deres Variable Torque Management.

Ferrari-488-GTB_7

En omgang rundt på Ferrari’s private testbane Pista di Fiorano tager 1 min og 23 sekunder. Hurtigste omgang på 55,999 sekunder er sat i 2004 af Michael Schumacher i sin Formel 1 bil.

Har du lidt ekstra på kistebunden og tænder en Ferrari 488 GTB dig så kan du forvente at se de første biler i Danmark sidst på året. Dog må du vente lidt på at finde ud af hvor dybt i kisten du skal grave da ingen dansk pris endnu er offentliggjort. Men en ting er sikker. Den bliver væsentligt dyrere end en brugt Ferrari 308 GTB.

Ferrari-488-GTB_5

Comments

comments